Aan de slag met Agape

De afgelopen weken zijn we druk in de weer geweest om Agape verder voor te bereiden op onze plannen. Sommige dingen worden vervangen en op sommige punten wordt de boot ook aangepast. Naast de nodige tijd die hierin gaat zitten, is er ook steeds de logistieke uitdaging om op tijd klaar te zijn met de ene klus voordat de andere moet beginnen. Ook het heen en weer varen van de boot vraag soms om wat creativiteit.

Stel: je boot moet op een zaterdagochtend, terwijl er sneeuw op de boot en ijs op het water ligt, van Lelystad naar Enkhuizen. Hoe kom je dan weer bij je auto in Lelystad? Volgens 9292.nl doe je daar met de snelste verbinding drie uur over!!! De dijk tussen Enkhuizen en Lelystad is toch echt 'maar' 26 km lang. Voeg hier de kou en twee kinderen aan toe en je hebt toch echt een opstapper nodig. Gelukkig was onze vriend Frank zo vriendelijk om ons te helpen (nog bedankt Frank enneh over een week moet de boot weer terug naar Lelystad ....).

Hieronder een overzicht van de aanpassingen

In januari zijn om te beginnen de motorsteunen vervangen. De oude rubbers waren vergaan en één steun was kapot. Nadat deze klus geklaard was, zijn de oude service accu's en start accu vervangen. We hebben er nu een derde service accu bij en hebben nu in 315ah aan boord, hier moeten we het mee gaan doen. Om de accu's beter te laden wanneer we op de motor varen hebben we een Sterling laadregelaar laten plaatsen. Deze is aangesloten op de dynamo en zorgt er voor dat de accu's veel beter geladen worden via de meertrapskarakteristiek zoals ook een goed acculader dat doet. Aangezien de dynamo hiervoor wel wat harder moet werken, hebben we deze ook meteen vervangen en de oude nu als reserve aan boord.

Op zaterdag 5 maart heb ik (Rob) samen met onze vriend Frank de boot overgevaren naar Enkhuizen. Ondanks de sneeuw en het ijs dat we aantroffen op de boot en in de haven was het een tocht met prachtig winterweer. In Enkhuizen hebben we de boot neergelegd bij Tuned Rigs. Samen met hen gaan we de volgende zaken vervangen: de verstaging, de zeerailing en de vallen. Ook wordt er een kotterstag aangebracht om een kleiner stormzeil te kunnen hijsen wanneer dat nodig mocht zijn. Met de mast plat hebben we ook meteen het stoom/deklicht vervangen, het toplicht voorzien van led en een nieuwe windex geplaatst. In de masttopunit van onze windmeter blijkt het snelheidslager (waardoor de windcupjes kunnen draaien) kapot, een nieuwe is besteld. Deze wordt helaas pas over vier weken geleverd en er moet dan dus iemand de mast in om de masttopunit terug te plaatsen, Onder het mom het oog wil ook wat hebben we ook even een sopje over de mast en vooral de onderkant van de zalings gehaald.

Tussendoor afgelopen weekend met onze nieuwe zeilvrienden van de White Witch in Blue en de DixBay afspraken gemaakt om van de zomer samen naar Zweden te varen (of Zuid-Engeland als de wind anders beslist).  Met z'n allen op het terras van de Mastenbar in Enkhuizen begint het seizoen wel weer te kriebelen hoor. Bovendien twee boten en bemanning die al een rondje Atlantic hebben gedaan, dus daar kunnen we wat van leren.

Het plan is nu om Agape in het Paasweekend weer in Lelystad te hebben zodat in de week na Pasen de nieuwe stuurautomaat ingebouwd kan worden. Daarna opruimen, schoonmaken, inruimen en heerlijk zeilen met hier een daar een klus(je). Althans dat zou mooi zijn :-)


De Sterling

Pas op Frank het is glad

Zo'n mooie dag om te varen en ik (Conny) mag niet mee :-(

Onze nieuwe stuurautomaat, we noemen hem Frank

Prachtig winterweer

Voor de deur bij Tuned Rigs, de zeerailing is er al af

De mast kan er af

De mast

Nieuwe windex

Nieuwe putting voor kotterstag

Hier stond de mast

Kaal hoor, maar wel een mooi plaatje zo in Enkhuizen

Masttopunit voor de windmeter, het lager voor de windcups moet vervangen worden

Knutselen aan het toplicht

Reacties