Klussen en eindelijk zeilen!

Geweldig, dat is in één woord onze eerste zeiltrip van dit jaar. Vooralsnog hadden we ons ingesteld op weekenden lang klussen, maar we waren al best opgeschoten en met het mooie weer tijdens het Hemelvaartweekend konden we niet anders dan het ruime sop kiezen. Maar... terwijl we dit schrijven is de temperatuur alweer gehalveerd, dus hoog tijd om weer het serieuze kluswerk op te pakken.

Vrijdag 29 april is de boot eindelijk klaar bij Schaap in Lelystad, waar we enkele weekenden klussend aan de boot hebben doorgebracht en waar door Schaap de FAN-TAS-TI-SCHE stuurautomaat is ingebouwd, een Raymarine EV-200 sail. Deze Harry is goud waard. We hebben eindelijk weer een paar handjes erbij aan boord zodat we heerlijk kunnen chillen (en klussen) tijdens het varen.

De eerste nacht in onze eigen haven in Lelystad is nog erg koud, maar zaterdag komt de zon er bij, kunnen we de zeilen erop zetten en varen we na de lunch naar Volendam. Daar heeft Rob zondag  (terwijl de hele dag de zon scheen) de verwarmingsbuizen geïnstalleerd en kunnen we eindelijk genieten van onze Webasto verwarming aan boord, die we overigens later in de week niet meer nodig hebben.... Maar de eerste nachten is het behaaglijk warm aan boord.

Rob moet nog even 2 dagen heen en weer met de bus naar Huizen om te werken, maar is gezellig de avonden aan boord. We ontmoeten in Volendam nog de bemanning van de Grutte Grize, die over een week of 6 al gaan vertrekken!! Hun avonturen kun je volgen op: gruttegrize.blogspot.nl. Marina Volendam is weer fantastisch en de kinderen vermaken zich daar nog steeds erg goed. Woensdag moet Rob nog een ochtendje thuis (op de boot) aan het werk, maar 's middags varen we naar Enkhuizen, waarvandaan we donderdag met een zalig windje en heerlijk weer naar... TEXEL zeilen. Vrijdag zijn we een hele dag op Texel, huren we fietsen en genieten van het schitterende weer. Wat een heerlijk eiland is het toch en de haven is top voor de meiden met de mega speeltuin.

Zaterdag de hele tocht van ca. 9 uur (door drukte bij de sluis en lichte wind) weer terug. De kinderen spelen spelletjes aan boord, wij kunnen klussen, douchen, soppen, wasjes doen, koken, boekje lezen. Kortom echt genieten. Zaterdag leggen we rond 17 uur in de kom van Enkhuizen aan langszij bij Idris en Bearnice van de Dixbay, waar we ook Tjarda, Jelmer en kids van de Whisper ontmoeten. Er volgt een gezellige BBQ op de Dixbay voor de volwassenen en de kleine Merle, terwijl de andere kids af en aan peddelen naar de haven om in de speeltuin te spelen.  Als de wind 's avonds laat aantrekt kunnen Rob en Jelmer nog net voor we aan de likeurtjes beginnen een extra anker uitwerpen, zodat we na ons slaapmutsje heerlijk rustig kunnen slapen. Wat een gezellige een heerlijk zomerse avond!

Moederdag starten we rustig aan en wordt Conny verwend met knutsels van de meiden en mooie boeken van Rob. Rob gaat nog even de mast in om de masttopunit van de windmeter te plaatsen (de held!) en 's middags nemen we afscheid van de boten langszij en komen na een heerlijke aan-de-windse zeiltocht aan in Lelystad...moe maar voldaan ;-)

Een kleine foto impressie en eindelijk een filmpje van onze GoPro camera.

koude eerste tocht van Lelystad naar Volendam

de temperatuur stijgt, uit de wind is het lekker in V'dam

Hemelvaartsdag onderweg naar Texel

De kapitein geniet, Harry stuurt
Fietsen huren op Texel

Een frietje gaat er altijd in

Rosalie trots op haar huurfiets

Valerie in nieuwe outfit

Terugreis vanaf Texel doen we spelletjes onderweg

Met z'n drieën aan het anker van de Dixbay bij Enkhuizen

de kids bbq boot
kids paddelen naar de Compagnies haven

Rob op grote hoogte (17 m)