Bijzonder vrij gevoel

De wekker gaat om 8.30, ja ook hier in Spanje gaat de wekker, we staan rustig aan op. Vandaag is het 4 september, de dag dat in Huizen de scholen weer beginnen. Normaal gesproken hebben we op dit tijdstip al een hele dag achter de rug. 7 uur de wekker, met moeite ons bed uit, dan de rush om de kinderen op tijd op school te krijgen. Eet nou eens door! heb je je tanden al gepoetst? Waarom heb je je sokken nog niet aan. Waar is je bril, waar heb je hem gisteren afgedaan? denk eens goed na! haren kammen, tanden poetsen, schoenen aan, bril op, tas mee etc. Elke dag hetzelfde, elke dag haast en voor 4 avondmensen is dat een hele opgave...

Eigen tempo
En nu is er even geen haast. De boot doet het weer, we liggen in het water en dobberen van ankerplek naar ankerplek. Wat een rust geeft dit leventje hier aan boord. Als we later (of eerder) beginnen met school, zijn we dus ook later (of eerder klaar). We doen alles in ons eigen tempo. Geen sokken, geen tassen, gewoon de tafel uitklappen en de boeken pakken. We zetten vaak wel een wekker, want anders slapen we rustig tot 11 uur en voordat we dan klaar zijn met ontbijt en school, is het al halverwege de middag en dat vinden we zonde van de dag. We zetten de wekker op een tijdstip dat wij zelf in ieder geval 8 uur kunnen slapen. Wat een luxe is dat vergeleken met ons leventje in Nederland; als we daar 6 à 7 uur haalden waren we al blij. We zijn dus meer uitgerust en leven in ons eigen tempo, wat een bijzonder fijn gevoel geeft. We genieten gewoon meer! Het is ook niet zo dat elke dag voelt als vakantie, we hebben echt veel te doen; ik doe school, Rob klust in en om de boot en in de middag doen we leuke dingen, zoals dorpjes bezoeken, naar het strand of bergen beklimmen:
Boven op de berg bij Muros (in de verte zie je onze boot voor anker)

Hobbelschool
Dat school niet altijd lukt hebben merken we in Muxia. Na A Coruna varen we naar Camarinas en daar liggen we eerst heerlijk rustig te dobberen aan de Quiset vast, samen aan hun anker. Zaterdagavond vieren we daar na aankomst de 9e verjaardag van Twan met een pannenkoekenfeest voor de kids. In de loop van de zondag begint het te waaien. We besluiten het nog even af te wachten en willen na het avondeten beslissen wat we gaan doen, zo blijven liggen of op ons eigen anker gaan liggen. Maar tijdens het eten komt er een schreeuw vanaf de Quiset, we zijn op drift. Door de harde wind en de last van onze boot is hun anker gaan krabben en drijven we langzaamaan richting de kust. We maken snel los en geven gas.  We varen naar Muxia waar we rustiger kunnen liggen met deze zuidwesten wind. Maar als 's avonds de wind afneemt komt de oceaan deining binnen en liggen we enorm te schommelen. Door het gehobbel lukt school niet op maandagochtend. De kinderen (en juf) worden er helemaal niet lekker van. Dus gaan we naar de kant, zoeken een café op en bestellen koffie en Fanta en maken daar ons schoolwerk af. Zo kan het dus ook!

We doen 2,5 uur school per dag en proberen zoveel mogelijk alles te doen voor taal en rekenen. Op verzoek van Rosalie doen we hoekenwerk: taakjes die ik verzin en waaruit zij mogen kiezen. Bijvoorbeeld een e-mail schrijven naar opa en oma of een brief naar een vriendin. Zo combineren we het nuttige (schrijven) met het aangename. Of we maken een tekening van de berg die we hebben beklommen. En daar mag dan best een keer een lolly bij op de AquaParel als er goed gewerkt wordt ;-)

Rosalie typt als schrijfopdracht een e-mail aan opa en oma

Valerie schildert de berg die we de dag ervoor hebben beklommen

Lekker eten
Omdat we nooit voor half 9 's avonds eten heb ik veel tijd om te koken. We proberen van alles uit en ik krijg regelmatig zelfs van de kids complimenten over de opbrengst uit onze kleine kombuis. We houden allemaal bijvoorbeeld erg van gebakken aardappels. In Nederland kopen we altijd een zakje kant en klaar, hop in de pan en bakken maar. Maar hier schil en kook ik zelf aardappels en bak ze op. Veel lekkerder! We proberen ook de plaatselijke heerlijkheden zelf te maken zoals aardappeltortilla's en Pimientos de Padron, dat zijn  kleine groene paprika's die je in flink wat olijfolie in de pan bakt en daarna bestrooit met wat grof zeezout, mmmmmm! Regelmatig maken we ook iets van curry met rijstnoodles, want dat is gemakkelijk in 1 pan te maken. Ook zelfgemaakte lasagne uit de oven is favoriet. Helemaal onderaan het blog mijn recept.

Kortom: het goede leven hier in Spanje. We liggen nu in de haven bij Porto Sin, nadat we een aantal dagen geankerd hebben in Muros met veel Nederlandse boten waarvan 2 met kids: de Quiset, de Dingo (beide met 3 jongens aan boord) en de Linde. Met z'n allen maken we een mooie wandeling naar de top van een berg en borrelen in de speeltuin. We genieten van de omgeving, de rust én de vissen onder water.  Valerie heeft op de Quiset samen met Twan een heerlijke grey triggerfish gevangen en die smaakte heerlijk. Nu heeft ze ook haar eigen hengel en krijgt ze er geen genoeg van. Dus wie weet vanavond vis op het menu?

de gevangen Grey Triggerfish

Zelf gemaakte Spaanse tortilla en pimentos de padron, mmmm

Filmpje van onze prachtige ankerplaats bij Muros:

Recept Lasagne Agapè (4 personen)
Ik ben niet zo van de precieze hoeveelheden, gebruik meestal wat ik voor handen heb en gok wat ongeveer genoeg is voor  personen.

200 gram gesneden cherrytomaten
1 blik tomaten uit blik
4 a 5 uitgelekte gedroogde tomaten uit pot, in stukjes
2 gesneden uien
teentje knoflook geperst
groente naar smaak in stukjes (ik doe meestal wat ik vaak op voorraad heb zoals courgette en rode paprika)
vlees: bijvoorbeeld stukjes salami of chorizo net wat voor handen is, gewoon gehakt kan natuurlijk ook, maar juist een lekker gekruid worstje is handig aan boord want lang houdbaar en geeft veel smaak.
Kruiden: (peper, zout, oregano, salie, rozemarijn of iets dergelijks)
lasagnevellen
kaas
ovenschaal.

bereiden:
warm oven voor op ca. 180 a 200 graden (boot ovens geven niet altijd precies de temperatuur weer).
Uitje zachtjes glazig bakken in olijfolie, knoflook en kruiden naar smaak toevoegen. Als je gehakt  of spekjes gebruikt deze nu meebakken. Dan cherrytomaten toevoegen en zachtjes mee laten bakken, vervolgens de groente kort meebakken. Voeg als laatste gedroogde tomaten toevoegen en het blik tomaten toe (en eventueel stukjes salami). Even laten pruttelen en de saus is klaar.
Vet ovenschaal in, maak lagen van saus en lasagnevellen tot de saus op is, sluit af met laag saus. 30 minuten in de oven, waarbij je de laatste 10 minuten de kaas toevoegt (in plakjes of geraspt, net wat voor handen is). en dan.... smullen maar!