De toegift van de Carieb

Als we vertrekken uit Martinique, zijn we in de veronderstelling dat we het mooiste gedeelte van de Carieb hebben gehad. Vanaf hier komen we in de gebieden waar orkaan Irma en Maria hebben huisgehouden vorig jaar. We horen dat de eilanden zich maar langzaam herstellen en bereiden ons dus voor op minder mooie plekken. Wel maken we nog een paar tussenstops, want in 1 keer naar Sint Maarten is ook geen optie. We horen van boten die voor ons varen dat het allemaal wel meevalt met de schade en gaan toch op ontdekking in Dominica en Barbuda. We worden verrast door deze twee parels van de Carieb.

Dominica
Vanuit Martinique zeilen we in een prachtige dagtocht naar het noorden van Dominica, Porthsmouth. We willen een korte stop maken, dus gaan direct de volgende dag op zoek naar een huurauto. De volgende dag kunnen we een Jeep huren (andere auto's hebben ze hier niet, maar de meiden zijn blij met de Jeep). De eerste dag struimen we door het dorpje. We zien veel schade, maar er wordt ook héél hard gewerkt aan de wederopbouw. En iedereen is positief, iedereen is super vriendelijk, wil zijn verhaal kwijt al is het al 8 maanden geleden dat Maria hier heeft huisgehouden. We krijgen weer een beetje het relaxte Tobago gevoel en vinden het eigenlijk zonde om maar 2 dagen te blijven, die 2 dagen worden er uiteindelijk vier. Dag 2 huren we een auto en zien op veel plekken een kaal eiland, maar ook de schoonheid van wat het was. Overal bergen, bergen, bergen. Veel watervallen. We rijden het hele eiland rond, bezoeken watervallen en als hoogtepunt Titou Gorge. Een kloof waar we in kunnen zwemmen richting een waterval. Super spannend , vooral voor de kids, om zo'n kloof in te zwemmen tegen de stroom in. Aan het einde kunnen we een soort bad in waar een waterval in uitkomt. Er staat spectaculair veel stroming en zijn erg blij dat we toch maar een zwemvest hebben gehuurd bij de ingang van de kloof. Dag 3 gaan we voor vertrek nog even koffie drinken bij Rik en Sanne van de Incentive, maar blijven íets te lang hangen, waardoor vertrekken te laat wordt. Oh ja, en het is vrijdag, roti-dag bij Smithy's weten we, dus gaan we met z'n allen een heerlijke roti eten en blijven de hele middag lekker hangen op het terras. Aan het einde van de dag ontmoeten we een Engels gezin met 3 meiden van de Moonlightning. Weer een lesje Engels voor de meiden en de volgende dag komen ze er achter dat Amerikaans Engels toch een stuk makkelijker is als we de kids van de Marvyn ontmoeten, twee meiden uit Florida. Ze spelen heerlijk op een grote catamaran waarop ze rondjes kunnen rennen, springen op de trampolines en echt goed verstoppertje kunnen spelen met 4 slaaphutten en 4 natte cellen (!). Maar na 4 dagen moeten we toch echt door, want over een paar weken willen we op St. Maarten zijn, waar we ons gaan voorbereiden op de oversteek naar de Azoren.
Dominica in beeld:

veel regenbogen in Dominica

toch nog veel groen

we zijn klaar de Titou Gorge in te gaan

Titou Gorge

het is er diep en donker, maar wel heel gaaf

Titou Gorge van bovenaf

Eindelijk een keer een jeep gehuurd!

veel omgevallen en kale bomen

Emerald Pool
Rob en Rosalie gaan lekker zwemmen!

zonde van al dat groen!

de mensen zijn super aardig
friends from America

de ankerbaai bij Porthsmouth

er is veel te zien tijdens het zeilen als we langs de eilanden varen

Vanuit Dominica maken we een korte feeststop op Guadeloupe, omdat Boaz van de Dingo 12 jaar wordt. Martin en Dirma hebben een heuse speurtocht uitgezet langs een mooie rivier, waarop de kids heerlijk kunnen klimmen, klauteren en zwemmen. Een top middag die we afsluiten met heerlijke pizza op de Dingo. Tegelijk is dit feestje een afscheid van de bemanning van de Tijd, zij gaan vanaf het volgende eiland de boot op transport zetten naar Europa ivm de zeeziekte van Jelle. Over zeeziekte gesproken, in de Carieb hebben we echt nergens last meer van, we weten niet of we dan nu eindelijk helemaal zijn ingeslingerd of dat het komt door het gehobbel op de ankerplaatsen. Wij gaan in ieder geval niet meer een haven in voor we gaan oversteken, zodat we optimaal ingeslingerd blijven.
uitleg voor de speurtocht

mooie omgeving voor een speurtocht in Deshaies, Guadeloupe

Na 2 nachtjes op Guadeloupe (zonder in- en uit te klaren) varen we naar Antigua. Ook daar besluiten we niet in te klaren, want we horen dat het duur is en dat je vele loketten langs moet. We zijn niet van plan veel aan land te gaan, want de boot ligt vol met eten en water, dus we kunnen het wel even uithouden tot Sint Maarten. Op  Antigua ankeren we als enige boot voor Maiden eiland in 5 island bay. Een heerlijk rustige spot waar we tijdens een bbq aan boord met onze Cobb genieten van een prachtige zonsondergang! De volgende dag varen we naar het noord-west punt van Antigua en ankeren bij Dickenson bay. Een toeristische baai, waar we ankeren voor een mooie rotspartij. Azuurblauw water, witte stranden, we snappen wel waarom deze resorts hier allemaal staan. Dan varen we naar het noord-oosten van Antigua en ankeren voor Great Bird island bij diverse riffen. Een mooi ruig gebied, waarvan de beelden voor zich spreken. Wat is de wereld toch mooi! We zien hier ook voor het laatst de Ikinoo en de Zwerver en borrelen nog even voor wij verder noord gaan en zij weer naar het zuiden: gepensioneerd en alle tijd! heerlijk lijkt ons dat, wie weet ooit...
Antigua in beeld:

Op Koningsdag doen we spelletjes

En Oud-Hollands koekhappen!

Rosalie is meer onder dan boven water te vinden
Dickensons bay op Antigua

het water is blauwer dan blauw

onze zonnepanelen geven ons altijd voldoende stroom

Devils gate nabij Great Bird Island

heeeeeel veeeeel waterpret

Na enige twijfel over onze volgende bestemming (Saba en/of Barbuda en/of St. Barth) besluiten we na de eerste ervaringen van de Bojangles op Barbuda ook die kant op te gaan. Omdat we hier steeds geen wifi hebben, houden we elke avond via SSB contact met de Dingo en de Bojangles om te horen waar ieder zich bevindt. Handig! Barbuda is een plek waar Rob heel erg naar uitkeek al voor de reis, maar we twijfelden, omdat we eerder hoorden dat het eiland helemaal is verlaten na orkaan Irma. De stranden blijken in takt en met weinig bewoners en nog minder toeristen zijn de stranden voor onszelf! Samen met de Dingo hebben we een aantal heerlijke stranddagen en ontsteken we elke dag (tot grote vreugde van Valerie) een kampvuur! Wat een leven, geen woorden om de schoonheid van deze plek uit te drukken! Eén van de hoogtepunten van onze trip (tot nu toe). Kijk zelf maar:
Barbuda in beeld (meer foto's volgen later ivm wifi):

blauw, blauwer, blauwst

toch net ff anders dan het Gooimeerstrandje...

need we say more...

worstenbroodjes bakken boven het kampvuur

Na Barbuda besluiten we dat het niet meer mooier gaat worden dan dit. Saba en St. Barth slaan we over. We kiezen ervoor op tijd in Sint Maarten te zijn, waar we ons nu voorbereiden op de overtocht. Tijd om de luiheid even achter ons te laten en ons te gaan voorbereiden op de grootste/langste oversteek tot nu toe. Qua weer ook de spannendste, want 2 weken lang de zeilen over 1 boeg zoals naar Suriname, dat zal niet gaan lukken. Naar verwachting gaan we te maken krijgen met windstiltes, depressies om uit te wijken en wat al niet meer. We maken ons er niet druk om, maar gaan ons er wel goed op voorbereiden. 11 mei vertrekken we. Onze gouden weerman op de wal Roelof van de White Witch zal ons weer vanuit Nederland met beter internet ondersteunen over de te kiezen route! We kunnen iedere vertrekker aanraden iemand te vragen dit voor je te doen, want het is echt een heel fijn gevoel om te weten dat iemand meekijkt en meedenkt. We gaan samen met de Bojangles oversteken, dus ook daaraan verwachten we veel (morele) steun te hebben. We hebben er eigenlijk wel zin in. En ook in de bestemming: de Azoren. Volgens veel ex-vertrekkers, ook al een hoogtepunt van de reis. We zullen jullie via het blog regelmatig op de hoogte houden van de oversteek. Deze berichtjes verschijnen niet op facebook, dus als je ze in de mail wil krijgen, abonneer je dan bovenaan op ons blog. We hopen rond 1 juni aan te komen!