Voorbereidingen

Voordat we kunnen vertrekken in juli 2017, moet er nog heel wat gedaan en geregeld worden. Hieronder een overzicht van zaken waar we onder andere mee te maken hebben. Eén van de belangrijkste zaken is dat we ons huis verkopen. Tot die tijd blijven de echte 'vertrekkers' klussen en wensen even on hold, zoals zonnepanelen, diverse veiligheidsmiddelen, scheepsapotheek, etc.


Klussen:
  • Elektra
    • installatie opschonen/vernieuwen
    • verlichting binnen vervangen door led ✅
    • verlichting buiten vervangen door led (ankerlicht en toplicht) ✅
    • accu capaciteit uitbreiden van 210 naar 315 ah ✅
    • Sterling laadregelaar installeren om accu's beter te laden op de motor ✅
    • keuze maken en installeren zonne/wind energie: gekozen voor alleen zon ✅
    • omvormer inbouwen ✅
  • Wegneembare Kotterstag laten installeren bij Tuned Rigs ✅
  • Verstaging laten vervangen bij Tuned Rigs ✅
  • Zeerailing vervangen ✅
  • Motor
    • motorsteunen vervangen ✅
    • Nieuwe dynamo ivm Sterling laadregelaar ✅
  • Nieuwe stuurautomaat (Raymarine EV-200 sail) inbouwen ✅
  • Boot van binnen lakken - in progress
  • Extra watertank in de punt plaatsen ✅
  • Vleugel/achterbrug van RVS laten maken waar zonnepanelen op gemonteerd kunnen worden en waar ook davits (twee 'armen' waar ons bijbootje in kan hangen) aan vast zitten
  • en nog veel meer ........


Aanschaffen
  • Reddingsvlot: in maart 2016 een Sea-Safe ISO 9650-1 6 persoons in container aangeschaft
  • Epirb (noodbaken) ✅
  • SSB (korte golf zender/ontvanger) ✅ Nu nog inbouwen :-)
  • Satelliet telefoon/communicatie (aangeschaft juli 2017 t.b.v. onze reis naar Zweden) ✅
  • ankergerei optimaliseren (anker en ketting), Rocna 20kg en 60 meter G40 8mm ketting aangeschaft ✅
  • AIS ontvanger/zender installeren (door AIS kunnen je (vaar)gegevens van andere boten zien als zij een AIS zender aan boord hebben en jij een ontvanger, dit kan helpen om aanvaringen te voorkomen): in maart 2016 een Watcheye B AIS transponder aangeschaft ✅
  • Windvaanstuurinrichting installeren (we kunnen natuurlijk niet altijd zelf sturen, deze windvaan houdt de koers van de boot ten opzichte van de wind vast). Na lang twijfelen in maart 2017 de windvaan van de Mero gekocht! ✅
  • Stuurautomaat: in december 2015 een Raymarine EVO-200 Sailpack aangeschaft en deze begin 2016 laten inbouwen ✅
  • Zonnepanelen
  • Zee-anker voor als het gaat stormen ✅
  • Bimini laten maken en installeren (zeil boven de kuip tegen de zon)
  • Uitgebreide scheepsapotheek
  • en nog veel meer ....

Trainingen
  • EHBO
  • SRC
  • Zendamateur (i.v.m. SSB)
  • Survival op zee ✅


Huisvesting:


School:
  • Contact opnemen met basisschool van kinderen voor samenwerking ✅
Gezondheid:
  • inentingen checken en inplannen bij GGD ✅
  • medicijnlijst via RMD (Radio Medische Dienst) opvragen

Financiën onderweg

Zelf vinden we het altijd reuze interessant om te weten 'waar anderen dat nou van doen' zo'n wereldreis. We geven jullie een kleine kijk in onze financiële keuken.

Eén van de belangrijkste bronnen van inkomsten zit vast in ons huis, daarin hebben we jaren lang gespaard en dat geld willen we gebruiken voor de reis. Daarom is het voor ons zo belangrijk ons huis te verkopen. Tegen een flink bedrag verhuren, bijv. aan expats, zou ook een optie kunnen zijn, maar dat willen we niet om diverse redenen: verhuren is toch onzeker en we willen niet ergens aan de andere kant van de oceaan ineens zonder inkomsten komen te zitten, verder willen we na terugkomst goedkoper kunnen wonen, omdat we niet weten wat onze inkomsten dan zullen zijn.
Onderweg zou het mooi zijn als we nog wat geld kunnen genereren met wellicht wat werk op afstand, en eventueel een paar tientjes met ons blog. Als we ergens onderweg tijdelijk werk kunnen vinden, blijven we daar eventueel een tijdje hangen om geld te verdienen (alleen bij verblijf van 24 maanden). Bijvoorbeeld in Suriname of op de Nederlandse Antillen, zodat de kinderen ook naar school kunnen. Verder willen we onderweg tijd creëren om wat vrijwilligerswerk te doen, bijv. in Suriname. Veel plannen kunnen we echter pas gaan uitwerken als het huis is verkocht en we dus echt actie kunnen ondernemen. Pas dan weten we wat ons budget is en hoe lang we weg kunnen blijven.
Of we onze banen kunnen houden zal afhankelijk zijn van de periode dat we vertrekken, voor 1 jaar zijn nog wel afspraken te maken, voor 2 jaar zal dat lastiger zijn, maar er zijn wel mogelijkheden.

Onderweg hopen we rond te kunnen komen met een budget van € 2.000 à 2.500 euro per maand, alles inclusief, dus verzekeringen, onderwijs, eten, drinken, liggeld, inklaring, onderhoud boot. We weten dat dit krap is en zullen hierdoor slim moeten inkopen om grote inkopen in dure gebieden te voorkomen. Ook zullen we in duurdere gebieden we de horeca links moeten laten liggen. Voor echt grote pech-gevallen of eventuele heen-en-weer reis naar Nederland, moeten we onze reservepot aanspreken of besluiten eerder terug te komen. De reservepot bij terugkomst in Nederland proberen we op € 10.000 te houden, zodat we bij terugkomst kunnen leven (eventueel op de boot). Dat alles lijkt wel mee te vallen, maar... de grootste kostenpost is de boot. Ons totale budget inclusief aanschaf van en aanpassingen aan de boot is bij verblijf van 14 maanden ca. 120.000 euro. Voor alleen de boot zit daar grofweg 80.000 euro in (40K voor aanschaf en nog eens 40K voor aanpassingen voor de reis). Wil je meer tot in detail weten over onze budgettering, neem dan gerust contact met ons op. We delen onze ervaring graag.

Vanaf het moment dat we besloten deze reis te gaan maken (januari 2014), proberen we met onze 2 inkomens zo hard mogelijk te sparen, zodat we juli 2017 kunnen vertrekken. Al dit spaargeld gaat eigenlijk niet in de spaarpot, maar linea recta naar onze boot. In eerste instantie ging bijna onze hele spaarrekening leeg voor de aanschaf van onze nieuwe boot. Verder vernieuwen we langzaamaan belangrijke onderdelen zoals verstaging, stuurautomaat, etc. Zodra er weer wat geld op de bank staat, komt er weer een aanschaf of klus uit de hoge hoed en poef, weg geld.
We proberen in ieder geval onze overige uitgaven zo laag mogelijk te houden, alleen noodzakelijke dingen aan te schaffen en zo min mogelijk horeca te bezoeken (blijft moeilijk voor ons...). En echt grote uitgaven zoals concerten, dure cadeaus, wintersport, etc. doen we al een paar jaar niet of zo min mogelijk. En we hebben een belangrijke richtlijn, áls we geld uitgeven, dan is dat aan iets wat we met of voor elkaar doen, niet ieder afzonderlijk. Ook hebben we geleerd dat we erg leuke dingen kunnen doen die relatief weinig kosten, zoals (bijna) gratis speeltuinen, vrienden uitnodigen voor een  borrel en daarbij aangeven dat iedereen even wat te (eten en) drinken mee neemt, zo doen we nu eigenlijk misschien wel vaker leuke dingen en kost het minder. The American Party is back!


Route/bestemmingen:
We hebben straks 13 maanden de tijd en willen in die tijd zoveel mogelijk zien, maar ook optimaal genieten. Dat wordt een uitdaging dus. De eerste helft van de route is bekend en staat redelijk vast. Van juli tot november varen we via Engeland, Spanje, Portugal, Marokko en de Canarische Eilanden naar de Kaapverden. Van daaruit steken we in december de Atlantische Oceaan over naar Suriname (dit kan niet eerder ivm orkaanseizoen). Daar aan de overkant willen we zoveel mogelijk zien, een mix tussen cultuur en mooie eilanden en stranden. De exacte route aan de overkant is nog niet zeker, maar voor de exacte route aan de overkant hebben we straks een half jaar om te puzzelen. Pas vanaf januari 2018 vertrekken we uit Suriname en hebben dan tot mei 2018 de tijd om in het Caribisch gebied te reizen, want mei is het moment om de terugweg in te zetten (ivm start orkaanseizoen in juni) via Bermuda, Azoren en Engeland, zodat we eind augustus 2018 weer terug zijn in Nederland. We schreven hier ook een blog over, lees hier.

Reacties

Populaire berichten van deze blog

Q&A 1: Wat is een rondje Atlantic?

Belangrijke stap richting vertrek!

Q&A 2: Wat eet en drink je onderweg? én goed nieuws!